Belangrijke wijzigingen in de complexe regelgeving voor zwaar en uitzonderlijk transport in Duitsland, evenals maatregelen om vergunningverleningsprocessen te versnellen, zijn goedgekeurd door het federale kabinet van het land.
Deze wijzigingen werden al lange tijd bepleit door Duitse industrieleiders via de lobbygroep Verbändeinitiative Großraum und Schwertransporte (VI GST), waarvan de oprichters onder meer ESTA en de Duitse vereniging BSK zijn.
Effectieve lobbyactiviteiten VI GST bracht 31 voornamelijk Duitse economische, zakelijke en transportorganisaties samen om druk uit te oefenen op de Duitse regering om de moeilijke omstandigheden voor grote en zware transporten in het land dringend te verbeteren.De problemen omvatten onnodige en belemmerende lokale regelgeving, lange wachttijden voor vergunningen en zwakke of onbruikbare infrastructuur, waardoor transporten aanzienlijke omwegen moeten maken. Op 6 november keurde het Duitse federale kabinet dringende wijzigingen goed in de Algemene Administratieve Regeling inzake Verkeersregels (VwV-StVO).
De wijzigingen omvatten:
Als deze wijzigingen definitief worden goedgekeurd, treden ze naar verwachting in het voorjaar van 2025 in werking. Voorstanders vrezen echter dat de verkiezingen in februari dit tijdschema in gevaar kunnen brengen.
Voetnoot: Prioriteit VI GST na de verkiezingen VI GST heeft een position paper gepubliceerd met drie kernvragen waaraan het hoopt dat de nieuwe federale regering van Duitsland na de verkiezingen in februari zal voldoen.De drie eisen zijn dat de nieuwe regering:
Bron: ESTA-nieuwsbrief december 2024