Voorwoord Jaarverslag 2022
De Vereniging Verticaal Transport (VVT) is een brancheorganisatie voor bedrijven die hijskranen en/of hoogwerkers verhuren. Naast gewone leden kent de VVT geassocieerde bedrijven die de VVT steunen. Leden van de VVT zijn traditiegetrouw verhuurders van mobiele kranen, maar ook van hoogwerkers, railkranen (KROL) en torenkranen. Onder verhuur van mobiele kranen worden ook verreikers, mobiele torenkranen, rupskranen en autolaadkranen met hijsfunctie verstaan. Ook worden steeds meer exploitanten van verreikers en zware autolaadkranen lid, wat bijdraagt aan het veilig werken met deze machines.
Nederland was net verlost van de coronamaatregelen, valt Rusland de Oekraïne binnen. De ene crisis wordt opgevolgd door de andere. Door de gebeurtenissen en de reactie van de Europese Unie en de VS op de inval, leidt dit al snel tot wereldwijde economische gevolgen. Niet alleen Rusland, maar ook de EU en dus ook Nederland ervaren de economische gevolgen. Voelbaar wordt dit via de inflatie van de Euro die tot ongekende hoogte stijgt. In Nederland op enig moment zelfs boven de 14%. Dat zorgt voor onrust onder werknemers en daarmee voor druk op het arbeidsvoorwaardenoverleg. Dat heeft zich vertaald in een voor werkgeversbegrippen ongekende loonstijging van 7,5% per 1 januari 2023 en uitbreiding van het secundaire arbeidsvoorwaardenpakket met een vergoeding voor woon- werkverkeer.
Behoud, instroom en duurzame inzetbaarheid van vakbekwaam personeel blijft voor de sector een belangrijke doelstelling voor de VVT, die ook door de sociale partners in SOOB verband ondersteund wordt. Er bestaat nog steeds behoefte aan instroom van personeel, ondanks dat de economie afkoelt door de oorlog in Oekraïne. De stikstofcrisis in Nederland vertraagt de woningbouw, maar bekend is dat er een grote achterstand is met het bouwen van nieuwe woningen en dat de energietransitie een vlucht gaat nemen. Werving blijft daarom een belangrijk thema.
De VVT heeft geconstateerd dat wanneer de kraanverhuurders normaal blijven investeren in nieuw materieel met Euro 6 of Tier 5 motoren, de milieudoelstellingen voor 2035 ruim gehaald worden. Echter door aanscherping van de eisen door de landelijke en gemeentelijke overheden en de verwarring die daardoor ontstaat, bestaat er een grote kans dat investeringen worden uitgesteld. Gebeurt dit op grote schaal, dan halen we de doelstellingen niet. Omdat emissieloos materieel onvoldoende beschikbaar komt (grote vermogens en grote diversiteit aan kranen), zal er geïnvesteerd moeten blijven worden in fossiel aangedreven materieel. De VVT moet zorgen voor begrip hiervoor en voor uitzonderingsbeleid zodat fossiel aangedreven materieel nog 15 tot 20 jaar na aanschaf gebruikt kan worden.
De sector is economisch een belangrijke speler in Nederland. Het geïnvesteerd vermogen wordt inmiddels geschat op 5 miljard euro. Het economische afbreukrisico voor de Nederlandse industrie en bouwsector is daarentegen vele malen groter dan het geïnvesteerd vermogen in het materieel. Zonder transport staat alles stil; zonder verticaal transport wordt er bijvoorbeeld niet gebouwd, geen onderhoud gepleegd aan industriële installaties en worden er geen windmolens geplaatst.
Niet alleen het geïnvesteerde vermogen en het afbreukrisico in de Nederlandse economie vertegenwoordigt een zeer hoge waarde. Dat geldt ook voor de waarde van de goederen die verticaal worden getransporteerd en de financiële risico's met betrekking tot gevolgschade en mensenlevens die rechtstreeks daarmee verbonden zijn. Kwaliteit, veiligheid en efficiency nemen in de sector daarom een centrale plaats in. Vanwege deze specifieke belangen zien de leden van de VVT veel voordelen bij een gespecialiseerde, herkenbare, goed aanspreekbare, slagvaardige en zelfstandige brancheorganisatie.
Het jaarverslag van de VVT geeft weer waar het secretariaat, namens het bestuur en in het belang van de sector, aan heeft gewerkt. Dit is tevens de verantwoording naar de leden, die in de algemene ledenvergadering zich daarover mogen uitspreken.
Een groot woord van dank aan alle leden van de VVT die getrouw lid zijn gebleven, aan de nieuwe leden en dank aan allen die zich voor de vereniging hebben ingezet. Dit geldt voor bestuursleden, leden van VVT commissies, werkgroepen, maar ook voor iedereen die ons heeft gebeld, geappt, gemaild en daarmee, met vragen, opmerkingen en informatie, hebben bijgedragen aan het functioneren van het secretariaat van de VVT.
Namens het bestuur,
ing. L.G.A.M. Verhagen, directeur